Selasa, 18 November 2008

Jalan Hitam (38)

BAB 5

RAYUANKU pada angin..menderu segala sepi..jauh ke dalam malam..yang gelap dan pekat. Dini hari-hari ini..kian membakar ingatan..menghiris naluri..tenggelam dalam kedinginan. Di sudut malam ini..ku lihat rindu yang merintih..ku dakap tubuh ini..apakah lukaku akan berdarah lagi?



Malam ini begitu sepi, begitu sunyi. Gua berdiri sendiri, kaku merenung langit yang kelam. Gua peluk tubuh gua sambil membiar angin menderu. Sekali lagi gua terheret ke dalam semalam, mengulangi kembali saat-saat yang sudahpun hilang dari hidup gua.

Gua terdengar suara yang amat gua kenali dan gua tahu gua begitu merindukan suara itu ketika ini. Rindu kian menyala dalam hati gua, menyala panas dan hangat. Gua cuba menyentuh bayang-bayang yang tiada. Gua terkapar lemah dalam sendu yang melanda, lagi dan lagi. Gua mengejar realiti yang hanya tinggal mimpi.

Dunia gua berundur ke belakang, memasuki alam khayal yang tak mungkin akan benar-benar terjadi. Gua berjalan mengharungi kenangan dan berenang menyusur kerinduan. Segala yang gua dengar, gua rasa, bercampur-aduk dalam saat yang satu ini. Rasa rindu yang tak terperi memaksa gua keliru apakah benar suara yang memanggil gua itu atau hanya angan-angan dari hati yang sedang resah. Malam menjadi semakin sendiri namun gua masih menanti. Tapi kenapa? Kenapa mesti gua menanti apa yang dah hilang untuk selamanya?

Ketika ini gua merasakan kesakitan yang sebenarnya. Hati dan jiwa gua sungguh sakit hingga gua rasa amat sengsara. Sengsara yang juga sebenar-benarnya! Tiada kata-kata yang gua lahirkan. Tiada reaksi yang gua pamerkan. Gua cuma rindu dan terus rindu.

Mereka tak mungkin tahu pengertian rindu sepertimana yang gua lalui ketika ini. Rindu yang sebenar. Rindu yang tiada hadnya disulami pedih yang terlalu dalam. Gua derita menanggung rindu ini. Derita itu terlalu rumit untuk digambarkan hingga manusia yang mencipta derita itu harus disifatkan sebagai binatang zalim yang sekali-kali tak layak untuk hidup di atas muka bumi ini!

Gua seru nama yang bersemi di jiwa gua. Tiada siapa yang mendengarnya. Semangat gua kian bergetar bila rindu ini tiba di kemuncak. Jasad dan kekuatan gua menggigil mengharapkan suara yang terngiang itu menjadi nyata. Sedang gua menelan segala keperitan dengan begitu pahit, malam pula kian larut bersebati dengan warna hitamnya. Gua hanya terpaku sendiri, terpaku diam dan kaku.

bersambung....

Tiada ulasan: