Selasa, 18 November 2008

Jalan Hitam (40)

Buat ke sekian kalinya gua didatangi lagi oleh setiap gambaran dan bayangan itu. Ia terus membayangi jiwa gua, makin jelas dan makin terang. Entah kenapa, di saat-saat gua berada semakin jauh, semakin kuat lagi gua merasakan segala-galanya. Gua bagaikan sedang melangkah, menghampiri detik-detik itu sekali lagi.

Gua cuba kejutkan diri gua dari segala lamunan yang kian menguasai kewarasan gua namun gua tak berdaya. Semakin tipis waktu yang tinggal, semakin membara lagi sejarah itu. Semakin gua karam, semakin dalam ia datang. Apa yang gua rasakan, setiap jejak gua yang memburu titik penyudah menghalakan gua ke arah masa silam. Dan gua tenggelam lagi, hanyut dan terus hanyut.

Tanpa gua sedari, angin itu datang berhembus lagi. Gua karam merasai suatu rasa yang amat nyata, tapi tiada. Lalu hati gua berdarah, sakit dan terlalu derita. Terasa nama gua diseru, dirayu. Gua amat pedih, amat terseksa. Dan gua renung lagi langit yang hitam dan gelap di hujung sana. Hati gua tersiat, terkoyak dan perit.

bersambung....

Tiada ulasan: