Selasa, 18 November 2008

Jalan Hitam (41)

“Nurul rasa seronok sangat dapat main laut macam ni. Rasa tak nak je masa berjalan. Biar tak bergerak. Kita terus macam ni sampai bila-bila.” Nurul tersenyum mengucapkan kata-katanya itu dan Fariz senyum kembali padanya. “Fariz akan tetap macam ni sampai bila-bila, Nurul. Nurul jangan bimbang. Fariz takkan berubah.” Nurul pandang Fariz lalu menganggukkan kepala. “Jangan berubahlah. Kita jadi macam ni je sampai bila-bila.”

Angin terus bertiup dengan nyaman membelai jiwa mereka. Rambut Nurul beralun-alun dan amat indah menghiasi pandangan Fariz. Mereka terus leka bermain dengan ombak, asyik menikmati keindahan pantai di waktu petang.

“Fariz, kalau suatu hari nanti, kita dah tak tinggal sini, Fariz akan datang lagi tak kat pantai ni?” Fariz pandang Nurul. “Fariz akan balik jugak walaupun Fariz duduk kat hujung dunia. Fariz takkan lupa.” “Betul? Janji?” Fariz mengangguk. “Tu janji Fariz. Nanti, tak kira macammana sekalipun, Fariz tetap jugak akan datang balik tempat ni.”

Nurul senyum lagi dan dengan tak semena-mena dia heret tangan Fariz berlari ke gigi air. Fariz yang terpinga-pinga cuma terpaku dan sedar tak sedar, Nurul telah menolaknya ke dalam air. Dia ketawa nakal melihat Fariz yang kebasahan.

“Tolak Fariz, ya? Oh, berani! Nanti Nurul. Mari sini!” Fariz bangun dari air lalu cuba menangkap tangan Nurul namun belum sempat dia capai, gadis itu dahpun lari terlebih dahulu. Dia bingkas lantas mengejar dan akhirnya, mereka bersama-sama basah petang itu bermandikan laut.

bersambung....

Tiada ulasan: