Ahad, 10 Januari 2010

Jalan Hitam (43)

Dalam kesamaran, Fariz atur langkah dengan berhati-hati. Dia begitu terpanggil untuk pergi ke sana, walaupun waktu dah mencecah dinihari. Dia panjat pagar lalu menyelinap keluar meninggalkan kawasan rumah anak-anak yatim itu.

Fariz melangkah sendirian dalam pekat malam. Dia hampiri tempat itu. Bunyi ombak singgah memecah kesunyian. Fariz pandang langit yang dihiasi bulan mengambang. Dia rasakan malam itu sangat indah. Terlalu indah!

Tiba-tiba Fariz teringatkan Nurul. Sangat-sangat teringat pada gadis itu. Dia nak nikmati pemandangan malam ini dengan Nurul. Dia tahu Nurul pasti suka dan gembira. Dalam diam dia sebut nama gadis itu walaupun dia tahu Nurul tak patut berada di luar ini pada waktu yang selewat ini.

Bunyi ombak begitu mendamaikan saat ini. Fariz rasa dirinya terbuai jauh. Dia tak pernah menghayati keindahan alam macam ni. Tapi dia benar-benar terpesona. Dia sendiri tak tahu kenapa malam itu rasa sangat sempurna. Pemandangan yang ada di depan matanya adalah pemandangan yang paling indah yang pernah disaksikan olehnya.

Sambil mendengar bunyi ombak yang menderu, Fariz genggam pasir dalam tangannya. Pasir-pasir tu menyusup dan terbang, dan Fariz angkat mukanya lalu dia rasa cukup tersentak melihat kelibat yang sedang menghampirinya. Nurul?

bersambung....

Tiada ulasan: