Sabtu, 18 Jun 2011

Mawar Hitam (11)

Malam indah bertemankan bintang-bintang. Bulan pula mengambang terang. Tasik nampak berkilauan dan bunga-bunga tetap mengharum segar.

Di situ ada Airil. Di situ juga ada seorang gadis kecil riang yang bernama Ratna. Tiap-tiap hari Airil akan hiburkan Ratna dengan gitarnya. Tiap-tiap hari Ratna akan hiburkan Airil dengan pujiannya.

Indah sungguh saat itu! Hidup dalam dunia yang suci terpelihara. Hari-hari dipenuhi senyum tawa yang gembira. Seribu satu impian, seribu satu angan-angan. Itulah hidup paling sempurna.

Cinta alam kanak-kanak! Cinta penuh ilusi tapi itulah cinta yang paling murni. Jiwa yang sarat dengan harapan dan keinginan.... Bercahaya girang dengan fantasi dunia yang terbentang. Mereka ingin bersama menjejaki mimpi dan kemudian berganding tangan mencapai segala kejayaan.

Dan masapun mula cemburu pada kesucian impian itu. Dunia telah memisahkan mereka berdua. Keadaan membawa pergi Ratna dari hidup Airil. Pergi jauh, dan semakin jauh hingga hilang tanpa khabar berita. 

Tahun telah bertukar-ganti. Kanak-kanak yang berfantasi itu telahpun dewasa. Kenangan masih ada di benaknya cuma Ratna yang telah menyepi dan terus tenggelam ke dalam ilusi, ilusi kabur bersama memori usang Airil.

      

Tiada ulasan: