Sabtu, 18 Jun 2011

Mawar Hitam (10)

"Riki...." Secara tanpa sedar nama itu terpacul dari mulut Airil. Miera yang berada di sebelah berpaling, melihat Airil sedang mengelamun sendiri. Dia kerut kening. Riki? Serta-merta susuk seorang perempuan yang kusut-masai dan menyerupai lelaki itu menjengah di minda namun cepat-cepat dia padamkan. Tak mungkin Riki itu. Apa hal Airil nak berangan dengan muka macam orang mabuk kepayang menyebut nama seorang kaki penagih, kaki lorong?

Miera teringat zaman hitam ketika perempuan bernama Riki itu menjadi pembekal bahan khayalnya. Dia tak kenal rapat, tapi cukup untuk tahu Riki adalah pengedar malah sebagai pengedar, ketagihan dia sendiri jauh lebih tegar dan teruk daripada Miera. Dia buat kerja itu pun, supaya senang mendapat bekalan untuk diri sendiri. Miera menggeleng kepala. Dia tak fikir Airil akan ada sebarang urusan dengan perempuan macam tu dan kalau Airil nak jatuh cinta sekalipun, tak mungkin dia sebuta itu untuk jatuh cinta pada seseorang yang Miera ragu, pernah mandi atau tidak? Tak mungkin Airil sebodoh itu. 

Dan di sudut penjuru sementara menanti giliran untuk berlatih muzik, Airil terus leka membayangkan Riki, Si gadis menyerupai lelaki yang penuh misteri itu.

      

Tiada ulasan: