Selasa, 18 November 2008

Jalan Hitam (42)

Gua diburu suara itu lagi. Bisikannya, rayuannya, menusuk di telinga gua lalu mencengkam perasaan gua. Gua pejamkan mata gua rapat-rapat dan gua bagaikan terasa suara itu hadir menyelinap menggenggam hati gua.

Gua tak tahu kenapa gua makin dihantui oleh semua itu. Gua bagaikan longlai, terkulai tanpa sebarang kekuatan. Gua jadi rindu, rindu yang melampaui segala-galanya hinggakan gua hilang punca. Gua sengsara, sangat-sangat sengsara.

Mampu ke gua bagi penjelasan untuk semua ni? Dalam keadaan yang amat-amat sedar, dalam keadaan yang jaga, gua berdiri pada masa silam. Gua hidup dan bernafas dalam sejarah yang tak pernah tinggalkan kehidupan gua. Kenapa? Kenapa gua terus dihantui oleh sejarah silam yang teramat jauh itu?

Tapi, detik-detik yang terus larut ini, gua bagaikan menghampiri saat mula itu kembali. Semakin jauh dan hanyut langkah yang gua atur, semakin dekat gua pada semalam. Gua bagai melangkah ke belakang, berjalan dalam mengundur. Dan gua makin kerinduan, rindu dan terus merindu tanpa batasan.

bersambung....

Tiada ulasan: