Selasa, 19 April 2011

Mawar Hitam (3)

"Hai!" Tak ada reaksi di wajah itu. Gadis yang mengaku namanya Riki itu sekadar mengerling sepi pada Airil. Dia terus melangkah tanpa menghiraukan Airil yang turut menyaingi langkah di sisinya itu.

"Kau tak kisah aku jalan dengan kau?" Riki diam lagi. Airil jungkit bahu melihat kedinginannya itu. Dia perhati Riki. Gadis itu berpakaian lusuh dan selekeh. Wajahnya terlindung di bawah jatuhan rambut panjang yang dibiarkan serabut dan mengerbang.

Mereka melangkah lagi, seiringan. Riki tak menghalang tapi tak juga menyambut kehadiran Airil. Dia sekadar bersahaja meneruskan langkahnya yang persis lelaki namun langkah itu tak nampak seperti berdestinasi. Hanya maju tapi tak ada hala-tuju. Sesekali, dia berhenti untuk menyedut asap rokoknya. 

Airil memerhatikan gerak-geri itu dengan kagum. Riki benar-benar macam patung yang bernyawa. Wajahnya tiada reaksi, dingin dan gerak-gerinya pula misteri, mengundang tanda-tanya.

"Kau nak pergi mana sebenarnya?" Tanya Airil setelah agak lama mengekori Riki. Riki angkat kepala tanpa berpaling lalu mencampakkan rokoknya yang telah habis. "Itu bukan urusan kau. Aku tak halang kau jalan sebelah aku sebab ini jalan awam, tapi tak bermakna aku nak berbual dengan kau. Kau jalan kau, aku jalan aku. Tak payah susah-susah bertanya."

Airil jungkit bahu lagi. Dia amati Riki dari atas ke bawah. Dingin tak berperasaan. Bila Airil fikir-fikir, tiba-tiba terlintas di fikirannya, mungkin Riki adalah.... "Pengkid? Kau ni pengkid ya, tak minat lelaki?" Laju saja soalan itu keluar dari mulutnya. Langkah Riki terus terhenti. Dia berpaling lantas merenung tajam pada Airil. Gementar Airil menatap mata yang misteri itu!

"Kau jangan berani nak nilai aku. Kau tak ada hak untuk nilai aku! Lagi sekali aku ulang. Kau jalan kau, aku jalan aku, faham?" Airil kelu!

Tiada ulasan: