Rabu, 20 April 2011

Mawar Hitam (7)

'Seraut wajahmu, sejuta rindu. Ratna, di mana kau saat ini?' Airil melayan fikiran sambil memetik gitar perlahan. Irama yang menerawang itu sungguhpun sederhana tapi sayu memikat jiwa yang mendengar.

Miera cukup mengkagumi lelaki itu. Petikan gitarnya menawan, seperti hidup dan cuba menyatakan sesuatu. Tak cukup dengan itu, dia juga memiliki wajah yang menarik dan suara yang merdu, mampu mencairkan hati gadis yang memandang. Paling menarik adalah matanya yang kelayuan tiapkali mencari ilham untuk menulis lagu dan Miera dapat rasakan lagu-lagu ciptaan Airil menyuarakan rindu, rindu yang mendalam terhadap sesuatu yang tak kesampaian. Miera melamun sendiri.

Dia tersenyum membayangkan detik pertemuan mereka. Waktu tu, dia cuma seorang minah lepak yang sering menghabiskan masa menyanyi di pusat karaoke dan di jalanan sementara Airil pula sepertimana dirinya hari ni, seorang pemain muzik yang sedang mencari anggota untuk tubuhkan kumpulan. Pertembungan mereka yang secara tak dirancang telah membuatkan Airil terpikat pada suara serak-serak basah miliknya lalu dia dipelawa untuk jadi vokalis di dalam band yang ketika itu sudah punya tiga orang ahli. Dengan penyertaan Miera, akhirnya tertubuhlah 'Ratna', nama yang diberikan oleh Airil. Kemudian di saat-saat akhir, muncul pula Am selaku pemain gitar kedua dan kini, empat tahun telah berlalu. 'Ratna' walaupun tak merakamkan album komersial, tapi boleh dikatakan antara nama yang dah tak asing dalam scene muzik bebas.

"Oit, kau dah sampai mana?" Sergahan Airil buat Miera tersentak dan kembali ke realiti. Dia sengih sambil menggaru kepala yang tak gatal dan kemudian melangkah mengekori rakan-rakan yang lain keluar dari studio jamming.

Tiada ulasan: